• Ból pleców – jak leczyć skutecznie domowymi sposobami

    Ból pleców – jak leczyć skutecznie domowymi sposobami

    Z pewnością każdy z nas niejednokrotnie w życiu skarżył się na ból pleców. Te przykre dolegliwości mogą pojawiać się sporadycznie jak np. po podnoszeniu ciężkich rzeczy, ale także może to być ból przewlekły, bardzo dokuczliwy. O dobrą kondycję naszego kręgosłupa możemy zadbać sami w domu. Istnieje wiele sprawdzonych sposobów, dzięki którym nie tylko zmniejszymy ból, ale także zadbamy o zdrowie naszych pleców.

    Bóle pleców

    Bóle pleców mają bardzo różne przyczyny, jedną z nich jest niewłaściwa pozycja, nie tylko podczas siedzenia, ale także w czasie wykonywania codziennych czynności jak odkurzanie, prasowanie czy wyjście do sklepu. Zwykłe noszenie zakupów w nieodpowiedniej pozycji może przyczynić się do obciążenia kręgów. Jeśli tego typu obciążenia kręgosłupa zdarzają się często, czemu jednocześnie towarzyszy brak aktywności fizycznej, (która odciąża kręgi) wtedy jest to szkodliwe na plecy.

    Relaksująca kąpiel  

    Kąpiel w ciepłej wodzie odpręży i rozgrzeje bolące mięśnie. To najprostszy sposób na szybką ulgę w bólu. Warto do wanny wsypać sól do kąpieli bądź solankę. Pod wpływem ciepła naczynia krwionośne rozszerzą się, dzięki czemu poprawi się krążenie krwi. Do mięśni dotrze więcej tlenu oraz składników odżywczych, a niepotrzebne produkty przemiany materii będą szybciej usuwane. Ponadto, jeśli wsypiemy do wody cenne minerały, w ciągu kilku chwil zyskamy nie tylko lepszą kondycję fizyczną, ale również zdrowszą skórę i lepsze samopoczucie. Kąpiel w soli działa pozytywnie także na układ odpornościowy, pomaga również obniżać symptomy PMS (zespołu napięcia przedmiesiączkowego).

    Zdrowe nawyki

    Mówi się, że lepiej zapobiegać niż leczyć. Jeśli dokuczają nam bóle pleców, warto przyjrzeć się naszej postawie w ciągu codziennych czynności czy chociażby pracy (szczególnie, gdy prowadzimy siedzący tryb życia spędzając większość dnia przy biurku). Już kilka centymetrów różnicy w ustawieniu głowy i pleców może mieć znaczenie, dlatego tak ważne jest by zwracać uwagę na postawę naszego ciała. Utrzymanie właściwej pozycji w ciągu dnia może sprawić, że wieczorem nie będziemy narzekać na uporczywy ból pleców. Bardzo ważne jest, aby ochraniać kręgosłup przed zbytnim przeciążeniem, np. w wyniku siedzenia na krześle w nieodpowiedniej pozycji przez kilka godzin. Pracując przed komputerem warto zwrócić uwagę, aby wysokość krzesła była odpowiednia do wysokości biurka, w tym znaczeniu, aby łokcie oraz kolana były zgięte pod kątem prostym. Krzesło powinno być odpowiednio wsunięte pod stół, żeby nie było potrzeby pochylania się nad blatem. Podczas codziennej krzątaniny w domu należy zadbać, aby nie pochylać się zbyt długo. Utrzymanie wyprostowanej sylwetki podczas prasowania, odkurzania czy zamiatania podłogi uchroni kręgosłup przed nadmiernym przeciążeniem. Wychodząc na zakupy siatki z produktami najlepiej nosić w obu dłoniach, aby ich ciężar rozłożył się, w miarę możliwości, równo. To, na czym śpimy, jest także istotne. Materac najlepiej gdyby naturalnie dopasowywał się do krzywizn ciała.

    Masaż ciała

    Masowanie i uciskanie odpowiednich miejsc na ciele możne pomóc skutecznie pozbyć się bólu. Co więcej nie trzeba być fizjoterapeutą, aby wykonać taki „zabieg” samemu w domu. Kiedy dokucza ból karku należy uciskać naprężone mięśnie opuszkami palców. Dotyk powinien być delikatny, choć odczuwalny. Najważniejsze, aby nie powodował dodatkowego dyskomfortu. W przypadku bólu krzyża będzie potrzebna osoba do pomocy, aby wykonała masaż ciała w lędźwiowym odcinku kręgosłupa. Wystarczy uciskać plecy kciukami z obu stron, w kierunku pośladków. W przypadku kłopotów w innych częściach pleców pomocny okazuje się masaż stóp. Kiedy bolą plecy w odcinku piersiowym masujemy stopy w środku wewnętrznej krawędzi, z kolei w przypadku bólu dolnej części pleców – wewnętrzną krawędź, blisko pięty.

    Odpowiednie obuwie

    Codziennie mamy okazję do spacerów, czy to do pracy, sklepu, z psem czy odprowadzić dziecko do szkoły. Chodzenie piechotą powoduje, że mięśnie grzbietu są lepiej ukrwione, a co za tym idzie są odporniejsze na codzienne obciążenia. Na swobodne i energiczne kroki oraz właściwą pracę mięśni pozwoli odpowiednie obuwie, ze sprężystą i niską podeszwą. Nie da się chodzić szybko na wysokim obcasie. Szpilki mimowolnie wpływają na naszą postawę, bowiem środek ciężkości ciała przenosi się w przód, przez co odchylamy się w tył. To idealna okazja, by kręgosłup był regularnie narażony na przeciążenie. Niższe i szersze obcasy to mniejsze obciążenie dla kręgosłupa lędźwiowego. Ból pleców spowodowany nieodpowiednim obuwiem można uśmierzyć kładąc się na brzuchu na twardym podłożu. Z kolei kładąc się na plecach, pod uda trzeba podłożyć twardą poduszkę lub ręcznik, stopy oprzeć wyżej. Kiedy tylko będzie to możliwe zaleca się chodzenie boso, dzięki czemu instynktownie przyjmujemy właściwą postawę ciała.

    Autor: Magdalena Bytys

    Zdjęcie: źródło własne

    Skomentuj →
  • Opublikowane przeztrojka w 22 listopada 2016, 13:42

    Jakoś się mi jeszcze nie zdarzyło, żebym mogła domowymi sposobami uśmierzyć ból pleców. Zawsze kończy się tak, że muszę wziąć pyralginę, żeby ból minął, bo inaczej to nawet nie bardzo mogę się ruszać

    Odpowiedz →
  • Opublikowane przezbarbala w 29 czerwca 2017, 13:05

    Ja też się zazwyczaj ratuję wtedy pyralginą. Tylko biorę sprint, bo nie jest tak obciążająca dla żołądka. Pomaga błyskawicznie

    Odpowiedz →
  • Opublikowane przezArek w 13 września 2017, 15:57

    Miałem problemy z odcinkiem lędźwiowym po zbyt intensywnych treningach, do tego stopnia, ze musiałem pójść do lekarza. ten zlecił mi noszenie przez jakiś czas gorsetu ortopedycznego. Zakupiłem go w sklepie Life Plus. Myśłałem, że będzie niewygodny i krępował ruchy, okazało się, że wręcz przeciwnie. Po miesiącu noszenia moje plecy wróciły do normy, a ja znowu mogę ćwczyć.

    Odpowiedz →

Skomentuj

Anuluj